04 Czerw

Soczysty czerwiec, czyli które owoce sezonowe są najbardziej wartościowe?

Z impetem zaczął się czerwiec, który jako pierwszy miesiąc lata kojarzy mi sie tylko z jednym - mocą wartościowych, soczystych i smacznych owoców!

Aby ułatwić Wam dokonanie wyboru wyboru, poniżej przegląd tych cudownych darów lata! :)

  1. Jagody

  • Przedstawicielki Superfoods

  • Pterostilben jako „super-związek”

  • Niezwykle bogate źródło witamin A, B1, B2, B3 oraz witaminy C.

  • Bomba antyoksydantów: flawonoidów, garbników, antocyjanów

  • Dobre źródło potasu, fosforu, żelaza, manganu, wapnia oraz cynku

  • Niskokaloryczne

Jagody są jednymi z najzdrowszych owoców. Dzięki nieprzeciętnie wysokiej zawartości antyoksydantów chronią przed procesami starzenia oraz chronią przed wystąpieniem nowotworów. Szczególnie ważnym związkiem chemicznym występującym w jagodach jest pterostilben, który ma zdolność do niszczenia komórek rakowych. Związek ten ma również pozytywny wpływ na utrzymanie wagi, ponieważ wpływa na procesy rozpadu tłuszczów oraz hamuje ich produkcję w tkance tłuszczowej. Pterostilben poprawia również funkcjonowanie trzustki, zwiększa jej efektywność w produkcji insuliny – będzie więc działał pozytywnie na utrzymanie glikemii w równowadze w przypadku osób z cukrzycą. Jagody dzięki dużej zawartości witaminy A oraz garbników i antocyjanów działają wspomagająco na funkcjonowanie narządu jakim są oczy, poprzez udział w regeneracji barwnika siatkówki oka. Owoce te mają również pozytywny wpływ na układ pokarmowy. Świeże jagody są wskazane w zaparciach, natomiast suszone wpływają pozytywnie na stany biegunkowe. Ponadto owoce te posiadają właściwości detoksykujące.

  1. Agrest

  • Szczególnie bogaty w witaminę C, ale również B1, B3 oraz witaminę A

  • Zawiera wapń i magnez

  • Wysoka zawartość błonnika

Agrest pomaga walczyć z wysokim cholesterolem, wspomaga więc układ sercowo-naczyniowy. Działa również moczopędnie, jest więc w stanie pomagać w kontroli ciśnienia tętniczego. Dzięki wysokiej zawartości błonnika pomaga w zaparciach – usprawnia perystaltykę jelit. Zawartość magnezu i wapnia wpływa na prawidłowy przebieg mineralizacji kośćca, natomiast wysoka dawka witaminy C obecna w agreście wspomaga odporność immunologiczną organizmu.

  1. Truskawki

  • Zawierają witaminę A, witaminę C, witaminę E oraz witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6)

  • Dobre źródło pektyn

  • Niskokaloryczne owoce

Truskawki jako owoce niskokaloryczne są polecane osobom na diecie. Dzięki zawartości pektyn działają wspomagająco na pracę jelit. Wysoka zawartość witaminy C wpływa pozytywnie na układ odpornościowy, natomiast zawartość witaminy E wpływa na właściwości przeciwstarzeniowe truskawek. Witamina A poprawia jakość widzenia natomiast witaminy z grupy B odpowiadają za ogólne prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Truskawki działają również moczopędnie co powoduje lepsze oczyszczanie organizmu z toksyn oraz pomaga w usunięciu zatrzymanej wody w organizmie, co skutkuje spadkiem wagi. Wpływają również pozytywnie na układ sercowo-naczyniowy, gdyż obniżają poziom cholesterolu. Truskawki mają również zdolność do obniżania poziomu kwasu moczowego we krwi, który działa drażniąco na stawy.

  1. Czereśnie

  • Owoce niskokaloryczne – zawierają w sobie ok. 80% wody

  • Niezwykle bogate w potas ale również zawierają fosfor, jod, żelazo, wapń oraz pewne ilości manganu, cynku i miedzi

  • Zawierają witaminy: C, A oraz witaminy z grupy B (głównie B3)

  • Niski indeks glikemiczny

Czereśnie ze względu na bogactwo minerałów i witamin jakie zawierają są niezmiernie zdrowymi owocami. Wpływają m.in. na prawidłowe funkcjonowanie nerek, układu krwionośnego czy układu immunologicznego. Pomagają również w walce z anemią oraz artretyzmem. Dzięki dużej zawartości wody są niskokaloryczne, a więc odpowiednie dla osób na diecie, natomiast ich niski indeks glikemiczny, pozwala cukrzykom na delektowanie się tymi owocami. Należy jednak pamiętać, że owoce te mogą być ciężkostrawne.

  1. Porzeczki czarne

  • Owoce o niskim indeksie glikemicznym

  • Bogate źródło antyoksydantów, polifenoli, garbników

  • Zawierają rzadkie mikroelementy: bor, mangan oraz jod

  • Źródło witaminy C oraz rutyny

  • Duża ilość pektyn

  • Obecność wapnia, żelaza oraz magnezu oraz witamin z grupy B, kwasu foliowego, witaminy A oraz biotyny

Porzeczki dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu są idealnym owocem dla cukrzyków oraz osób dbających o linię. Dzięki zawartości polifenoli i garbników wykazują działanie antyoksydacyjne, a więc mogą pomóc w walce ze starzeniem organizmu. Dzięki zawartości boru sprawiają, że żelazo, fosfor oraz wapń wchłaniają się lepiej z żywności. Jod zawarty w porzeczkach wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu hormonalnego, szczególnie na prawidłowe wydzielanie hormonów tarczycowych. Niedobór manganu może wpływać na rozwój osteoporozy, a więc porzeczki zawierające go w sobie mogą zapobiec wystąpieniu tej choroby. Dzięki wysokiej zawartości witaminy C oraz rutyny ułatwiającej jej wchłanianie wspomagają układ odpornościowy organizmu. Mogą również wpływać na prawidłowe funkcjonowanie jelit oraz obniżenie poziomu cholesterolu, poprzez obniżenie jego wchłaniania z pokarmu – dzięki zawartości błonnika rozpuszczalnego czyli pektyn.

 

Wniosek?

 

Mnie nasuwa się jeden - SMACZNEGO ŁĄCZENIA  ;)

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe